Serwisy GUNB: iconDeklaracja dostępności

Pytania i odpowiedzi

Tu znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naszych systemów.

Sekcja obejmuje nst. zagadnienia

SOPAB

Obowiązkowość SOPAB

Przepisy nie nakładają obowiązku prowadzenia spraw w SOPAB. Nie ma także w przepisach ustalonej daty, od której SOPAB miałby być obligatoryjny. Obecnie dostępna jest pilotażowa wersja SOPAB.

Integracja z portalem e-Budownictwo

Walidacja wniosków, zgłoszeń oraz zawiadomień odbywa się w systemie eBudownictwo Wnioski. SOPAB nie posiada funkcjonalności automatycznego odesłania takiego wniosku do inwestora. Wczytywanie do SOPAB danych z wniosku wygenerowanego w eBudownictwie Wnioski ma tylko ułatwić urzędnikowi pracę. Weryfikacja kompletności wniosku leży po stronie urzędnika.

Obecnie wnioski wygenerowane do formatu PDF za pośrednictwem eBudownictwo Wnioski mogą trafić do organu drogą tradycyjną jako wydruk w formie papierowej lub mogą zostać przesłane jako załącznik do pisma ogólnego wysłanego przez ePUAP na adres ESP. Użytkownik SOPAB może pobrać do SOPAB dane z wniosku wygenerowanego w eBudownictwo Wnioski, złożonego zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej.

Dane dotyczące sprawy powinien wprowadzać pracownik organu. Ma on możliwość pobrania danych z wniosku wypełnionego na eBudownictwie Wnioski (np. dane inwestora, pełnomocnika, lokalizacja inwestycji, opis inwestycji). Użytkownik SOPAB może edytować pobrane dane (jeśli np. złożony wniosek na papierze, który wygenerowany został na eBudownictwie Wnioski zawierał będzie dopisane dodatkowe informacje).

SOPAB nie wprowadza zmian w zakresie sposobu składania wniosków. Jeśli złożony do urzędu wniosek zawiera kod wniosku z eBudownictwa Wnioski to użytkownik SOPAB może pobrać dane z takiego wniosku. Ma to jedynie ułatwić mu korzystanie z SOPAB (nie będzie musiał przepisywać danych). Natomiast dla urzędnika wiążący jest wniosek, który został złożony do urzędu.

Integracja SOPAB z EZD

W pilotażu SOPAB nie ma procesu akceptacji i podpisywania dokumentów. Proces ten jest przeprowadzany w EZD PUW. Użytkownik po odrzuceniu pisma przez przełożonego może je poprawić w EZD PUW albo w SOPAB. Zmienione dokumenty będą synchronizować się automatycznie pomiędzy systemami.

W pilotażu SOPAB sprawy zakładane są w systemie EZD PUW. Następnie, sprawy są importowane do SOPAB (automatycznie lub na żądanie użytkownika). Importowane są tylko sprawy o symbolach klasyfikacyjnych z JRWA wskazanych przez organ w trakcie integracji systemu EZD PUW i SOPAB.  Znak sprawy w SOPAB jest taki sam jak w EZD PUW. Odpowiednie dane w sprawie, pisma oraz inne dokumenty są synchronizowane między tymi systemami. W najbliższym czasie, synchronizacja obejmie informacje o zawieszeniu, wznowieniu i zakończeniu sprawy oraz zadekretowaniu sprawy. Przekazywanie akt do innych organów odbywa się w dotychczasowy sposób. W pilotażu nie jest dostępna przewidziana funkcjonalność udostępniania akt stronom postępowania. Taka możliwość będzie w pełnej wersji SOPAB.

W pilotażu SOPAB nie powinny być prowadzone sprawy, które nie są rejestrowane w EZD PUW.  Pilotaż przygotowany jest w zakresie spraw dotyczących wniosków dostępnych na portalu eBudownictwo Wniosku, zarejestrowanych w EZD PUW.

Pisma wytworzone w systemie SOPAB są eksportowane do EZD PUW. W EZD PUW pisma mogą być przekazywane do akceptacji i podpisywane. W EZD PUW również następuje wysyłka pism. W SOPAB można dodać informacje o statusie pisma (m.in. wysłano, podpisano). W przyszłości planuje się wprowadzenie większego automatyzmu w tym zakresie. Pismo może być również utworzone w systemie EZD PUW. W takiej sytuacji, w wyniku synchronizacji pismo zostanie przekazane do SOPAB, tak by stan pism był identyczny w obu systemach.

Obecnie w SOPAB jest możliwość dodawania własnych szablonów pism lub wykorzystania podstawowych szablonów dostępnych w SOPAB.  W przypadku gdy urząd korzysta z własnych szablonów pism w EZD PUW, może on nadal tworzyć pisma w EZD, które zostaną automatycznie pobrane do SOPAB. Nie jest to jednak rekomendowany sposób działania, gdyż ze względy na inną organizację pism w SOPAB (podział na pisma przychodzące, wychodzące, wewnętrzne), pisma utworzone w EZD PUW mogą nie pojawić się na właściwej liście.

W pilotażowej wersji SOPAB nie jest dostępna obsługa akceptacji, podpisywania i wysyłki pism. Czynności te są wykonywane w EZD PUW. Natomiast treść pisma można zamiennie przygotowywać w SOPAB albo EZD. W SOPAB gromadzone są szczegółowe dane dotyczące lokalizacji inwestycji, obiektów, inwestorów, projektantów, które posłużą w przyszłości do generowania raportów, prowadzenia rejestrów i ewidencji, a także generowania pism.

Obecnie SOPAB działa wyłącznie z systemem EZD PUW. Wymagana jest integracja obu systemów.

W pilotażu SOPAB dane użytkowników są pobierane z systemu EZD PUW. Można zawęzić pobieranie użytkowników do odpowiedniej komórki lub komórek organizacyjnych.

Tak, pisma dodane do sprawy w EZD PUW zostaną zaimportowane do SOPAB.

Pisma mogą być przygotowane w SOPAB (jest to rekomendowana droga). Natomiast w pilotażowej wersji SOPAB nie posiada obsługi procesu akceptacji, podpisywania oraz wysyłki korespondencji. Te funkcje zapewnia EZD PUW.

Pisma te powinny być rejestrowane w organie w dotychczasowy sposób. Jeśli zostaną one dołączone w EZD PUW do sprawy, która jest prowadzona w SOPAB to będą one widoczne jako nowe pismo przychodzące w tej sprawie (np. decyzja o pozwoleniu na użytkowanie zostanie dołączona do sprawy pozwolenia na budowę).

Wniosek papierowy musi być zarejestrowany w systemie EZD PUW, tam też zostanie założona sprawa, a następnie przypisana do odpowiedniego pracownika. Sprawa jest importowana do SOPAB, gdzie może ją prowadzić wskazany pracownik. Zmiana prowadzącego sprawy może nastąpić również w SOPAB.

W pilotażu SOPAB dokumenty podpisywane są w EZD PUW. Taki dokument jest następnie importowany do SOPAB.

W systemie EZD PUW dokumenty powiązane są jako zawartość koszulki. Pismo przewodnie posiada numer RPW oraz informacje o dacie wpływu. Dane te są importowane do SOPAB i są odpowiednio powiązane: pismo przewodnie/wniosek oraz załączniki do niego.

Obsługa wysyłki korespondencji papierowej oraz elektronicznej  odbywa się w danym organie w dotychczasowy sposób. W SOPAB nie ma obsługi wysyłki korespondencji papierowej i elektronicznej, jest ona dostępna w EZD PUW. Utworzone pismo może być wysłane w dowolny sposób, natomiast można wprowadzić w SOPAB informację jakiego sposobu komunikacji życzy sobie inwestor, pełnomocnik lub strona postępowania.

W przypadku aktualizacji danych użytkownika w EZD PUW,  należy zgłosić ten fakt do GUNB. Docelowo dane te będą zaktualizowane w SOPAB.

RWDZ

Integracja SOPAB z RWDZ obejmuje na ten moment pierwszy krok - rejestrację wniosku. W systemie SOPAB pojawia się numer RWDZ. W celu rejestracji kolejnych danych, należy zalogować się bezpośrednio do systemu RWDZ. W docelowej wersji SOPAB, urzędnik prowadzący sprawy w SOPAB nie będzie musiał wprowadzać danych do RWDZ. Odpowiednie dane wprowadzone do SOPAB będą na bieżąco przekazane do RWDZ. Nie będzie konieczności wykonywania czynności w obu systemach.

Archiwizacja

Korzystanie z SOPAB nie zwalnia z obowiązków wynikających z ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. W pilotażu SOPAB wymagana jest integracja z systemem EZD PUW, zatem archiwizacja odbywa się w tym systemie. SOPAB nic nie zmienia w tym zakresie.

Pozostałe pytania

Nie przewiduje się specjalnych rozwiązań na wypadek awarii technicznej systemu SOPAB (podobnie jak w przypadku większości innych systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przez organy administracji publicznej). W pilotażu SOPAB, podstawowe dane o sprawie będą także w systemie EZD PUW, co pozwoli w pewnym zakresie na obsługę spraw i interesantów.

Prowadząc sprawę użytkownik może wybrać z listy termin, w którym powinien rozstrzygnąć daną sprawę. Użytkownik systemu może również wskazać terminy zawieszenia czy innych powodów wstrzymania biegu sprawy, które wpływają na datę rozstrzygnięcia sprawy. SOPAB automatycznie przeliczy datę rozstrzygnięcia oraz ustawi odpowiedni status sprawy.

W ramach pilotażu, oprócz roli administratora, dostępna jest rola pracownika merytorycznego, pozwalająca na edycję spraw przypisanych dla danego pracownika oraz podgląd spraw innych pracowników.

Dokumentacja

Opis taki może być przygotowany po ukończeniu implementacji wszystkich funkcjonalności.

Instrukcja integracji EZD PUW z SOPAB została przygotowana i przekazana mailowo wszystkim organom, które zgłosiły się do pilotażu.

W momencie integracji SOPAB/EZD PUW określone zostaną przez organ rodzaje spraw pobierane do SOPAB. Przerejestrowanie znaku sprawy w EZD spowoduje, że sprawa zostanie zaimportowana do SOPAB z nowym znakiem. W przypadku zmiany symbolu komórki organizacyjnej lub rozszerzenia symbolu klasyfikacyjnego niezbędna będzie zmiana konfiguracji integracji systemu SOPAB/EZD PUW.

Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB)

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB)

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

Elektroniczny Centralny Rejestr osób posiadających Uprawnienia Budowlane (e-CRUB)

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

Cyfrowy projekt budowlany

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

Podpis elektroniczny

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

e-Budownictwo Wnioski

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

Prowadzenie e-korespondencji

Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.

Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.

 Pocztą wysyłane są wydruki decyzji podpisanej elektronicznie. Na decyzji znajduje się informacja o podpisie (np. „dokument podpisany elektronicznie"). Do przesyłki obligatoryjnie załączane jest uwierzytelnienie podpisu (identyfikator pisma nadawany przez system teleinformatyczny, za pomocą którego pismo zostało wydane). Kwestię tę rozstrzyga art. 393 k.p.a.

Warunek doręczenia pism drogą elektroniczną jest spełniony, gdy pismo trafi na skrzynkę podawczą (np. na ePUAP) organu bądź inwestora.  Inwestor może wystąpić do urzędu o doręczenie pisma drogą elektroniczną ze wskazaniem swojego adresu ePUAP. Taka opcja jest dostępna w formularzu każdego wniosku o w serwisie e-Budownictwo.

Tak, formularze wniosków inwestor może również wypełnić za pomocą serwisu e-Budownictwo Wnioski (lub w inny, dowolny sposób), a następnie wydrukować, wysłać pocztą lub zanieść do urzędu).

Tak, wniosek wygenerowany z systemu e-Budownictwo i wniosek opracowany na podstawie edytowalnych plików powinny być tak samo traktowane przez organy. Najważniejsze, aby wniosek, zgłoszenie czy zawiadomienie  było zgodne ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra.

Wnioski w serwisie e-Budownictwo Wnioski mogą zawierać nieaktualną podstawę prawną. Pomimo tego należy z nich korzystać - są jedynymi obowiązującymi wzorami. Podstawa prawna (np. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.) została umieszczona we wzorach w dniu ich publikacji można ją zmienić tylko w drodze oficjalnej nowelizacji wzorów.

Udostępnianie dokumentów w trybie informacji publicznej często wiąże się z anonimizacją. W projekcie architektoniczno-budowlanym muszą być w tej procedurze ukryte dane osobowe i inne dane wynikające z przepisów RODO.

Przy anonimizacji dokumentu pdf, który miałby być potem przesłany przez Internet, należy spłaszczyć warstwy pliku do pliku bitmapowego. 

Na naszej stronie dostępna jest instrukcja dotycząca anonimizacji.

Wprowadzenie cyfryzacji procedur budowlanych nie zmienia obowiązujących zasad dotyczących sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi. Postępowanie zgodne z obowiązującymi przepisami umożliwia wdrożenie systemu informatycznego klasy EZD do zarządzania elektroniczną dokumentacją, w tym bezpłatnego systemu EZD PUW. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Archiwum Dokumentów Elektronicznych
Przydatny artykuł: https://gov.legalis.pl/czy-archiwizacja-dokumentow-elektronicznych-to-problem/

Nie. Dokumenty elektroniczne, w tym akta, należy udostępnić stronom postępowania w systemie teleinformatycznym urzędu. W tym celu może być wydzielone stanowisko komputerowe.

Dokumenty należy udostępnić stronom postępowania do zapoznania się na ekranie monitora.  Jeśli jednostka nie posiada wydzielonego stanowiska komputerowego, można wyznaczyć w kalendarzu pracy urzędu terminy udostępniania na stanowisku jednego z pracowników.   W tej drugiej sytuacji należy zamknąć dokumenty swojej bieżącej pracy oraz zwrócić uwagę na ochronę danych osobowych i przepisy RODO w odniesieniu do nazw plików znajdujących się na pulpicie oraz w łatwo dostępnych katalogach.

Bądź na bieżąco
z aktualnościami GUNB

O portalu eUsługi GUNB O cyfryzacji Baza wiedzy
Serwisy gunb iconDeklaracja dostępności

Serwisy GUNB

e-budownictwo.gunb.gov.pl GUNB eBudownictwo Wnioski EDB cKOB CEEB eCRUB eWykonania Zastępcze SNRWB RWDZ Akademia GUNB

Zarządzanie plikami cookies


Wykorzystujemy pliki cookies, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie serwisu oraz analizować ruch na stronie. Niektóre z plików cookies są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony, natomiast dzięki plikom analitycznym dbamy o wysoką jakość i ciągle udoskonalamy działanie naszego serwisu. Możesz zaakceptować wszystkie pliki cookies wraz z analitycznymi lub odrzucić te, które nie są niezbędne.

Wyrażona zgoda jest dobrowolna i można ją wycofać dokonując zmiany w ustawieniach przeglądarki lub w Polityce prywatności. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookies, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.