Wejdź na stronę gov.pl , a następnie wybierz Mój gov → po akceptacji klauzuli przetwarzania danych osobowych nastąpi przekierowanie na stronę logowania → zaloguj się, a następnie → Moja skrzynka → Wyślij pismo → wypełnij prosty formularz:
√ w polu Wybierz urząd wpisz nazwę urzędu, do którego skierowany jest wniosek
√ w polu Rodzaj pisma wybierz Wniosek
√ w polu Tytuł pisma wpisz nazwę wniosku, np.: „Wniosek o rozbiórkę”
√ w polu Treść pisma napisz pismo przewodnie z informacją, że wniosek jest kierowany do organu administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego
√ dodaj załączniki, kliknij w pole Dodaj plik z dysku i wybierz załącznik, a w polu Opis załącznika wpisz nazwę załącznika
√ dodaj kolejny załącznik wybierając znak +
√ pole danych kontaktowych powinno być wypełnione automatycznie, sprawdź, czy dane są wypełnione poprawnie
√ wybierz przycisk Przejdź do podpisu
√ nastąpi przekierowanie na stronę Profilu zaufanego
√ podpisz dokumenty i wyślij
Istnieją 3 możliwe do wykorzystania formy e-podpisu:
Posiada moc prawną podpisu własnoręcznego i poświadczany jest za pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Podpis elektroniczny jest komercyjną usługą udostępnianą inwestorom odpłatnie.
Więcej informacji na temat kwalifikowanego podpisu
Całkowicie bezpłatna i powszechna forma podpisu wykorzystującego profil zaufany.
Tu można podpisać dokument podpisem zaufanym
W tym miejscu także można to zrobić
Na naszej stronie internetowej możesz zobaczyć, jak złożyć taki podpis.
Podpis składany za pomocą e-dowodu, czyli dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
Więcej o e-dowodzie i aplikacji na telefon do podpisywania dokumentów
Oryginałami są wszystkie dokumenty elektroniczne podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym (poprzednio zwanym podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP) lub podpisem osobistym z e-dowodu.
Tak, jeśli inwestorzy nie działają przez pełnomocników, każdy z nich musi złożyć podpis na elektronicznym dokumencie, przy czym podpisy mogą być złożone na jednym dokumencie w różnej formie.
Inwestor może złożyć elektroniczny podpis i przesłać mejlem dokument do kolejnego inwestora do podpisu. Na końcu jeden z inwestorów przesyła podpisany dokument na skrzynkę podawczą urzędu poprzez ePUAP.
Pełnomocnik profesjonalny (radca prawny, adwokat, rzecznik patentowy, doradca podatkowy) może wykonać odpis pełnomocnictwa w formie elektronicznej i uwierzytelnić go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym z e-dowodu.
Pełnomocnik zwykły powinien przesłać oryginał pełnomocnictwa w formie dokumentu elektronicznego, papierowego lub potwierdzoną przez notariusza kopię.
Tak. Jako inwestor możesz działać poprzez pełnomocnika. Konieczne może być wniesienie opłaty skarbowej za pełnomocnictwo i załączenie dowodu, który potwierdza tę wpłatę wraz z pełnomocnictwem. Możesz załączyć kopie (zdjęcia, skany) tych dokumentów.
Tak. Ustawa Prawo budowlane pozwala na załączenie kopii pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów. Nie musisz dołączać oryginalnych dokumentów. Dokumenty te mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Oczywiście zdjęcie musi być dobrej jakości, z widocznymi danymi na decyzji (data, adresat, treść, podpis).
Przeniesienia praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia można dokonać w postaci elektronicznej. Odbywa się w formie decyzji, a nie zgłoszenia.
W celu przeniesienia praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia wypełnij wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia.
Aktualne i kompletne dane ewidencyjne działki możesz pobrać w aplikacji e-budownictwo z mapy podczas wypełniania formularza wniosku.
Znajdziesz je także w powiatowym ośrodku dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oraz w urzędzie gminy. Możesz też odwiedzić stronę internetową prowadzoną przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii – www.geoportal.gov.pl.
O tym, czy w konkretnym przypadku do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego należy dołączyć projekt rozbiórki, każdorazowo decyduje organ administracji architektoniczno-budowlanej.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby inwestor przedłożył projekt rozbiórki z własnej inicjatywy. Projekt rozbiórki nie jest projektem budowlanym, nie musi spełniać wymagań dotyczących zakresu i formy projektu budowlanego określonych w Prawie budowlanym.
Strony, które nie wyraziły zgody na komunikację drogą elektroniczną, otrzymają korespondencję pocztą lub w inny przewidziany w k.p.a. sposób.
Przepisy k.p.a. stawiają sprawę jednoznacznie – dokument podpisany powinien być niezwłocznie wysłany z urzędu. W wyjątkowych sytuacjach, jeśli decyzja jest podpisana pod koniec dnia, wysyłka może nastąpić dnia następnego, przy czym decyzje wydawane w ramach sprzeciwu dla zachowania terminu będą nadane najpóźniej w dniu, w którym upływa termin.
Wejdź na stronę epuap.gov.pl. Zaloguj się, a następnie wybierz: Moja skrzynka→ Operacje → znak + (aby rozwinąć menu) → zobaczysz Informacje szczegółowe, w tym miejscu na końcu listy znajdziesz adres.
Liczy się data i godzina wpłynięcia pisma na skrzynkę podawczą urzędu. Podobnie w drugą stronę, kiedy pismo wysyłane jest do inwestora, liczy się data i godzina wpłynięcia na jego skrzynkę.
Jeśli korespondencja posiada jedną z uznawanych form elektronicznego podpisu, urząd powinien rozpoznać wniosek. W przypadku braku takiego podpisu może nastąpić wezwanie do usunięcia braku formalnego. Istotne przy tym jest, czy wnioskodawca zobowiązany był do zachowania terminu. Jeśli tak, termin uważa się za zachowany w dacie wpływu wiadomości do organu, a nie w dniu wysłania.
Pamiętaj, że urząd nie ma obowiązku udzielenia odpowiedzi na adres e-mail (nie dotyczy skarg i udostępnienia informacji publicznej), a wnioskodawca powinien wskazać adres pocztowy lub ePUAP.
Kopią dokumentu jest każde odwzorowanie np. zdjęcie wykonane dowolną techniką bądź skan dokumentu. Dokument powinien być czytelny. Dokument, który nadaje się do odczytu, ma rozdzielczość przynajmniej 595 x 842 px. Przepisy nie zobowiązują by taka kopia była przez kogokolwiek potwierdzona za zgodność z oryginałem.
Inwestor powinien dostarczyć kopię, która jest czytelna również po jej wydrukowaniu. W przypadku nieczytelnego zdjęcia organ ma podstawę do wezwania o uzupełnienie.
Istnieją dwa dokumenty, będące załącznikami, które muszą być oryginalne:
Tak, ale za wyjątkiem pełnomocnictwa i oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które muszą być oryginalne.
Oświadczenie może być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Podpis osobisty to podpis z e-dowodu osobistego.
Pełnomocnik dołącza do wniosku oświadczenie oraz pełnomocnictwo - oba dokumenty z podpisem elektronicznym inwestora przesyła wraz z wnioskiem na skrzynkę podawczą ePUAP urzędu.
Pełnomocnik może być umocowany do podpisania oświadczenia w imieniu inwestora, ale taka możliwość musi wynikać wprost z treści pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo powinno być dołączone do wniosku w formie oryginalnego dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym inwestora.
Pełnomocnik profesjonalny może stworzyć odpis pełnomocnictwa w formie elektronicznej (np. skan oryginału papierowego, podpisanego własnoręcznie przez inwestora) i uwierzytelnić go poprzez podpisanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W takim przypadku, każda osoba powinna złożyć oświadczenie oddzielnie.
Wskazanie w oświadczeniu, że posiadasz zgodę pozostałych współwłaścicieli jest wystarczające. Jednak organ przyjmujący zgłoszenie może zażądać jego uzupełnienia. Wskaż w oświadczeniu zarówno dokument potwierdzający istnienie prawa (np. numer księgi wieczystej), jak i nazwiska współwłaścicieli, którzy wyrazili zgodę na wykonanie robót.
Potrzebujesz zgody wszystkich współwłaścicieli. Jeśli chcesz złożyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością, której jesteś współwłaścicielem, koniecznie uzyskaj zgodę pozostałych współwłaścicieli.