Poniższa instrukcja składa się z trzech części, które opisują kolejno wypełnianie formularza, korzystanie z ePUAP oraz podpisywanie i doręczanie dokumentów do właściwego urzędu.
Zachęcamy także do skorzystania z sekcji FAQ, do której odnośnik znajduje się na końcu instrukcji. W FAQ znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników serwisu pytania.
Przed rozpoczęciem korzystania z serwisu zalecamy zapoznanie się z sekcją pytań i odpowiedzi w zakładce „Często zadawane pytania.”, gdzie znajdziesz przydatne zagadnienia odnoszące się do procesu budowlanego. Możesz również sięgnąć do instrukcji w zakładce „Jak wypełnić i wysłać wniosek.”
Na górze strony widnieją zakładki ,,Pytania i odpowiedzi" oraz ,,Instrukcja" które otwierają się w trakcie wypełniania wniosku w osobnej karcie widoku co ułatwia pracę.
Aby skorzystać z pełnej funkcjonalności serwisu zaloguj się na swoje konto lub jeśli jeszcze nie zakładałeś konta, utwórz konto.
Możesz również zalogować się przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu albo bankowości elektronicznej.
W przypadku rejestracji w serwisie e-Budownictwo należy podać swój e-mail i hasło, a następnie aktywować konto. W tym celu należy odebrać wiadomość e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Po zalogowaniu, znajdziesz się w panelu użytkownika, gdzie masz dostęp swoich do wypełnionych, zapisanych oraz roboczych wniosków. Możesz też utworzyć nowy wniosek po naciśnięciu „+UTWÓRZ WNIOSEK”.
Interesujący Cię wniosek możesz również wybrać z poziomu strony głównej. Kliknij w jego nazwę uruchamiając kreator wniosku.
Po kliknięciu w nazwę wniosku zostaniesz przeniesiony do jego opisu.
Znajdziesz w nim informacje o sposobie wypełnienia wniosku, podstawach prawnych oraz skutkach i procedurze złożenia wniosku.
Żeby rozpocząć wypełnianie wniosku kliknij przycisk „Utwórz dokument”.
Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony do strony przeznaczonej do złożenia oświadczenia o zapoznaniu się z polityką prywatności.
Kliknij w aktywny link „Polityka prywatności”, aby wyświetlić jej treść, po czym potwierdzić zapoznanie się zaznaczając checkbox.
Przejdź „Dalej”.
W pierwszym kroku wybierasz w jakiej roli wypełniasz wniosek. Następnie podajesz dane inwestora, reprezentanta bądź pełnomocnika.
Zwróć uwagę na poprawne wypełnienie formularza „Komunikacja elektroniczna” z adresem swojej skrzynki ePUAP. Jeśli nie znasz adresu, w sekcji „Pytań i odpowiedzi” znajdziesz informację, gdzie możesz go znaleźć.
Przejdź „Dalej”.
Wypełnij dane dotyczące pełnomocnika, jeśli przesyłasz wniosek z wykorzystaniem pełnomocnictwa. Możesz dodać wielu pełnomocników.
Możesz też wypełnić formularz, używając danych inwestorów, pełnomocników i reprezentantów z wcześniej wypełnionych wniosków.
W tym celu kliknij w link „Importuj dane inwestorów, pełnomocników i reprezentantów”.
Nastąpi przekierowanie do Panelu użytkownika. Wybierz wniosek z uprzednio wypełnionymi danymi.
System wprowadził dane inwestorów i pełnomocników ze wskazanego wniosku. Nie musisz ich już wypełniać.
W następnym kroku musisz podać dane działki. Wpisz identyfikator działki i sprawdź poprawność automatycznie wczytanych danych. Możesz również dodać działkę wybierając ją z mapy poprzez kliknięcie „Znajdź działkę na mapie”.
Jeśli chcesz dodać wiele działek jednocześnie możesz skorzystać z opcji „Importuj dane działek z pliku csv”.
Znajdź działkę, powiększając mapę aż widoczne staną się niebieskie granice działek i dodaj ją kliknięciem na mapie. Możesz też wyszukać działkę wpisując jej adres, identyfikator lub numer działki.
Podczas wpisywania danych system generuje podpowiedzi umożliwiając szybsze wyszukanie działki.
Kliknij w adres, aby zobaczyć działkę na mapie.
System znalazł działkę, aby dodać działkę do wniosku musimy kliknąć w nią. System oznaczył działkę na mapie żółtym obrysem, a w prawym górnym rogu wyświetlił dane potrzebne do wniosku.
Jeśli działka została pomyślnie dodana zostanie wyświetlony komunikat na górze strony na zielonym tle ,,Działka została dodana".
Możesz dodać kolejną działkę kliknięciem na mapie lub poprzez kolejne wyszukiwanie.
Na końcu kliknij przycisk „Zapisz i wróć do wniosku”.
Dane działki zostały zapisane w formularzu.
Przejdź „Dalej”.
Wybierz urząd oraz organ, do którego składany jest wniosek i przejdź „Dalej”.
Dane wybranego urzędu oraz organu pojawią się na wygenerowanym wniosku.
Wpisz pozostałe informacje wymagane dla wypełnianego wniosku.
Przejdź „Dalej”.
Wybierz z listy rozwijalnej nazwy załączników, które będziesz załączał w systemie ePUAP.
Na każdym etapie wypełniania wniosku możesz zapisać dane poprzez kliknięcie w ikonę „zapisz postępy”.
Na tym etapie możesz zapisać swój wniosek, system zada pytanie, czy na pewno chcesz zapisać wniosek.
Możesz również wniosek edytować lub podejrzeć jego wersje.
Po zapisaniu wniosku możesz go wygenerować w preferowanym formacie - DOCX lub PDF, a także
podejrzeć jego wcześniejsze wersje lub zapisać kopię.
Końcowym etapem jest wysłanie gotowego wniosku. W tym celu kliknij „Wyślij przez GOV.PL”.
Zostaniesz przekierowany na portal Gov.pl, gdzie w wygodny sposób prześlesz wniosek do urzędu.
Aby przejść na ePUAP, wymagane jest zalogowanie na Gov.pl.
Kliknij „Zaloguj”.
Zostaniesz przeniesiony na stronę logowania. Możesz zalogować się za pomocą:
- Profilu Zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej;
- Aplikacji mObywatel.
Jeżeli wybrałeś logowanie za pomocą Profilu Zaufanego, zaloguj się za pomocą znanego Ci loginu i hasła lub za pomocą bankowości elektronicznej.
Po zalogowaniu się w katalogu Popularne Usługi wybierz "Wyślij pismo ogólne", które będzie właściwe w tym przypadku.
Wybierz ten sam urząd, który wskazałeś wypełniając wniosek, rodzaj pisma, tytuł pisma i wpisz prostą treść pisma przewodniego.
Wzmianka o tym, że pismo skierowane jest do organu administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego przyśpieszy procedowanie wniosku w urzędzie.
Dodaj wymagane załączniki.
**Uwaga!** Jednym z wymaganych załączników jest formularz wniosku, który został wygenerowany w aplikacji e-Budownictwo. Formularz jest niezbędnym elementem wymaganym do rozpatrzenia wniosku.
Następnie kliknij "Dalej".
Zostaniesz przekierowany do podglądu pisma ogólnego. Jeżeli wszystkie dane na wniosku się zgadzają, kliknij „Przejdź do podpisu”. Zostaniesz przeniesiony do strony podpisania wniosku podpisem zaufanym.
Po przekierowaniu na stronę Profilu Zaufanego sprawdź, czy Twoje dane osobiste się zgadzają i kliknij „Podpisz podpisem zaufanym".
Po kliknięciu w przycisk „Podpisz podpisem zaufanym” zostanie do Ciebie wysłany SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz go we wskazane pole i kliknij „Potwierdź”.
Twój wniosek zostanie wysłany, a na Twoją skrzynkę zostanie przesłane Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia. W dalszych czynnościach związanych ze złożonym wnioskiem Urząd będzie się z Tobą kontaktował na adres Twojej skrzynki ePUAP, jeżeli we wniosku podałeś jej adres.